Första delen på behandlingen...

publicerat den 2011-09-22 klockan 08:37:00 av Love
i kategorin Behandling » 5 kommentarer


Jag har som sagt haft en egen teori till mina missfall som jag absolut inte har en läkarbekräftelse på utan mer något jag själv funderat och läst om.
Jag har nämligen en väldigt ovanlig blodgrupp som endast 10 % av befolkningen har, RH negativ.

När man har den blodgruppen så får man en spruta som heter "Immunglobulin Anti-D" efter en förlossning om barnet är positivt efter ett missfall/abort om du utför skrapning.
Varför du får sprutan är helt enkelt för att du inte ska bilda antikroppar emot nästkommande graviditet om barnet skulle vara positivt.

Jag tror nämligen att det är min blodgrupp som kan vara en del av bovarna i dramat, att jag liksom stöter bort fostrerna. Mitt immunförsvar går på högvarv varje gång jag blir gravid. Men detta händer inte alla, alla RH negativa kvinnor bildar inte dessa antikroppar men det kan hända.

Är det någon som är intresserad av att läsa mer om detta så kan jag bifoga informationsbladet jag fick av sjukhuset i ett annat inlägg.

Ja som att jag blev skrapan igår så fick jag denna spruta och det är för mig del 1 i behandlingen för om det nu skulle vara så att jag bildar antikroppar emot fostret om fostret är positivt så ska denna spruta hjälpa mig nästa gång jag blir gravid.
 
Så nu får vi se vad som händer. 



Denna metod visar sig vara annorlunda vart i landet du bor, vissa landstig är lite hårdare på det här och vissa andra ger det mer ofta.
Så prata med din gynläkare om det om du har några frågor om hur det funkar där du bor.


Kommentarer
Postat av: Emma

Den blodgruppen har jag så efter jag fick sonen för 2 år sen fick jag den sprutan ....

2011-09-22 @ 08:53:53
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja för till mig sa dom att vid varje barn ska man ha den, vid misstanke om missfall ska man ringa in och få en och likaså vid abort ... Så här är dom jätte noga med den ....

2011-09-22 @ 09:02:46
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: ★ Katta- Mamma till Bell, Melvin & Nova ★

Jag är oxå RH negativ,har fått spruta efter varje bebis som fötts. Har haft turen att min kropp ville behålla bebisarna. Hoppas de löser sig för er.

2011-09-22 @ 13:13:02
URL: http://kattaaa.blogg.se/
Postat av: Emma

Har också RH-negativ, fick den sprutan när min dotter föddes. ( kjersarsnitt )



Har innan henne fått 3 missfall och 2aborter.



Hoppas det löser sig för er snart.

2011-09-22 @ 20:24:11
URL: http://mammaemmah.blogg.se/
Postat av: Isabelle-elysias mamma, Gravid med nr2, snitt 10 oktober

Oj vad mkt man hade gemensamt med dig!



Jag är också rh negativ, min man är positiv.

Det tog oss 6 mån att bli gravida med vår 2åring, och jag fick ju misfall i dec... tänkte också på att det kan ha att göra med att jag stödde bort fostret.

Men jag och min dotter är båda rh negativa.



MEN ,,,barnet jag bär på nu, som jag blev gravid med direkt efter missfallet är POSITIV..helt sjukt..jag har varit orolig hela gravditeten då jag trott att jag kanske stöter iväg honom. Men jag har fått ta en rh-immuniserings spruta, som tur är... men jag måste ändå få en spruta vid förlossningen och även om 6 månader (då jag föder om 17 dagar)

Min dr sa att det var ganska ovanligt att en rh negaiv kvinna som fått rh neg barn får ett positivt barn..så du ska veta min oro.. pjuh.. :S



Jättebra att du har fått en sputa, vi får hålla tummarna nu..krya på dig och jag hoppas att allt går bra. Har själv blviit skrapad för 6 år sen, det var jobbigt, vet precis hur du har det just nu :( styrkekramar!

2011-09-22 @ 21:45:37
URL: http://elysiasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


Välkommen hit!

Jag heter Love Nordgren och är 21 år gammal, bor och lever med min familj i Stockholm.
Utåt är vi ganska normala, unga föräldrar till vår lilla busiga 2 åring Oliwer. Vi fick Oliwer oplanerat 2009 och det gick som smort hela graviditeten.
Vårt lilla mirakel!

Men...sen kom vi fram till 2011 och vi blev oplanerat gravida igen. Denna gång gick det inte som smort utan det slutade i ett missfall som blev otroligt chockande och tungt. Vi ville nu så gärna få ett syskon till Oliwer och började försöka bli gravida så fort min mens kom tillbaka.

Men nu, efter ytterligare två missfall har vi ännu inte lyckats få behålla ett litet mirakel. Nu ska en utredning sättas igång och jag önskar av hela mitt hjärta att den kommer igång snabbt så vi kanske kan påvärka något som gör att en bebis vill stanna och växa i min mage ända tills vi får lyckan att hålla syskonet i armarna..

Så följ med vår resa från blod, svett och tårar till förhoppningsvis en ljuv liten kärleks bebis.











2011
Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September
Oktober November December